اشتباهات بعد از کاشت مو

امروزه افراد مختلفی کاشت مو انجام می دهند و علاقه زیادی به این جراحی دازند. برای گرفتن بهترین نتیجه از کاشت مو، کاهش عوارض جانبی و افزایش روند بهبودی باید نکات خاصی را رعایت کنید. همچنین باید از چیزهایی که بعد از کاشت مو ضرر دارند، پرهیز کنید. برای آشنایی با این نکات در ادامه مطلب همراه ما باشید.

پرهیز از فعالیت و ورزش های سنگین

ورزش کردن باعث‌ افزایش جریان خون، ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می شود که می تواند باعث ایجاد خونریزی و ریزش مو بعد از کاشت مو شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در هفته اول پس از جراحی از انجام ورزش و فعالیت های بدنی سنگین، خودداری کنید.‌ محدودیت های بدنی بعد از کاشت مو،‌ شامل: تمرینات ورزشی، بلند کردن اجسام سنگین، تنیس، دوچرخه سواری، دویدن و…. است. به طور کلی هر چه فعالیت بدنی و ورزش بیشتر باشد نتیجه کاشت مو کاهش پیدا می‌کند.

نباید های بعد از کاشت مو

پرهیز از خم شدن

بعد از کاشت مو پیشنهاد می کنیم از خم شدن و فعالیت های بدنی که در آن باید به پایین نگاه کنید، پرهیز کنید. هنگام خم شدن خون به سمت سر جریان پیدا می کند و می تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد.

جلوگیری از نور مستقیم خورشید

پس از کاشت مو در روزهای اول از نور خورشید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنید. پوست سر بعد از جراحی کاشت مو، حساس می شود و نور خورشید دارای اشعه های مضر است که می تواند به گرافت ها، آسیب وارد کند. پیشنهاد می کنیم در روز های اول پس از کاشت مو، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خودداری کنید و در منزل استراحت کنید.‌ تا ماه اول پیشنهاد می کنیم در خانه استراحت و کار های خود را در شب و دور از نور خورشید انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: مراقبت های بعد از کاشت مو

انجام ندادن کار های سنگین

کاشت مو یک جراحی است و بعد از آن با عوارضی مانند، زخم، خونریزی، بخیه و..‌. درگیر هستید به همین دلیل باید به اندازه کافی استراحت کنید تا دوران نقاهت تمام شود. پیش از کاشت مو از پزشک خود به اندازه کافی مرخصی بگیرید و از رفتن به محل کار تا زمان بهبودی، جلوگیری کنید.
همچنین پس از بهبودی و برگشت به محل کار، کارهایتان را آهسته و بدون عجله انجام دهید تا فشار به بدنتان وارد نشود.

تاثیر سیگار بعد از کاشت مو

سیگار دارای مواد مضر است به همین دلیل حداقل تا یک ماه بعد از جراحی، باید از کشیدن سیگار و انواع دخانیات پرهیز کنید. سیگار باعث کاهش جریان خون در فولیکول های مو می شود و در نهایت می تواند در نتیجه کاشت مو اختلال ایجاد کند.

شست و شو مو بعد از کاشت

عدم شستشو مو

به طور معمول حداقل تا دو روز بعد از کاشت مو نباید موهای خود را بشویید. شست و شوی مو باید با تأیید پزشک همراه باشد و معمولا بعد از دو روز با اجازه پزشک خود می توانید به آرامی و با استفاده از آب گرم، شامپو مخصوص و.‌…‌ موهای خود را بشویید. پس از کاشت مو پزشک شامپو های خاصی را به شما معرفی می کند که برای شست و شو باید از آن استفاده کنید.‌
شست و شوی سر‌ از ایجاد عفونت و سایر عوارض جانبی جلوگیری می کند اما باید با احتیاط انجام شود تا به موها، آسیبی وارد نکند.

جلوگیری از تعریق

همانطور که گفتیم انجام ورزش و فعالیت های سنگین بعد از کاشت مو تا زمان بهبودی، ممنوع است زیرا باعث ایجاد تعرق و سایر عوارض های جانبی می شود. به طور کلی علاوه بر ورزش باید ار فعالیت‌هایی که باعث‌ تعریق و تعرق بیش از می شوند دوری کنید. سونا و جکوزی نیز از مواردی هستند که می توانند میزان تعریق را افزایش دهند یا باعث‌ ایجاد عفونت شوند.
پرهیز از الکل
نوشیدن الکل و انواع نوشیدنی‌های الکلی بعد از کاشت مو تا زمان بهبودی ممنوع است. این مواد می توانند روی روند بهبودی تأثیر منفی بگذارند و در نهایت طول دوران نقاهت را افزایش دهند‌.

استرس

بعد از عمل کاشت مو سعی کنید تا جای ممکن آرامش خود را حفظ کنید و از هر گونه استرس و اضطراب پرهیز کنید. استرس و اضطراب تاثیر زیادی بر بدن دارند و می توانند با متخلخل کردن فعالیت های بدن، نتیجه کاشت مو را تغییر دهند.

استرس بعد از کاشت مو

عدم استفاده از برخی مواد غذایی

بعد از کاشت مو باید از مصرف برخی از موادهای غذایی جلوگیری کنید زیرا این مواد غذایی نمی توانند نیاز های بدنتان را تامین کنند. همچنین برخی از مواد غذایی می توانند باعث ایجاد واکنش‌هایی در بدنتان شود که برای جراحی و موهای کاشته شده مناسب نیست. به همین دلیل باید چند هفته قبل از انجام عمل کاشت مو، مصرف مواد غذایی مضر را قطع کنید، زیرا مصرف این مواد مضر می ‌تواند رشد موهای شما را کند یا متوقف کند. بنابراین، باید آن‌ ها را از برنامه غذایی ‌تان حذف کنید. در این قسمت قصد داریم برخی از مواد غذایی را که برای شما مضر است و ممکن است مانع از رسیدن به نتیجه دلخواه ‌تان در کاشت مو شود به شما معرفی کنیم.
خوردن فست فود و انواع غذاهای فرآوری شده تا زمان بهبودی ممنوع است زیرا این غذاها به رشد فولیکول کمک نمی کنند و برای سلامتی بدن مفید نیستند. مصرف نوشابه از چندین هفته قبل از عمل تا چند هفته بعد از عمل ممنوع است، به جای نوشابه آبمیوه های طبیعی بنوشید.

پیشنهاد مطالعه: مواد غذایی تقویت مو

عدم لمس و فشار دادن

پس از کاشت مو تا زمانی که پزشک اعلام کند، نمی توانید به سر و محل کاشت مو دست بزنید‌ زیرا فشار زیادی به پوست وارد می شود. همچنین با لمس کردن سر ممکن است انواع باکتری ها به پوست سر منتقل شوند و دچار عفونت شوید.

کلینیک کاشت مو

همانطور که گفتیم در این مطلب شما را با مواردی که پس از کاشت مو، باید از آن دوری کنید آشنا کردیم. رعایت این نکات سرعت روند بهبودی را افزایش می دهد و باعث‌ می شود تا بتوانید نتیجه مورد نظرتان را از کاشت مو دریافت کنید. برای کاشت مو پیشنهاد می کنیم به فیبوکلینیک مراجعه کنید. این کلینیک یکی از بهترین کلینیک های پوست و مو در تهران است و شما میتوانید نمونه کارهای این کلینیک را در سایت مشاهده کنید.

نویسنده: دکتر محمد مسعود منصوری

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button