دلایل ریزش مو

ریزش مو یکی از عواملی است باعث کاهش اعتماد به نفس می شود و بسیاری از افراد برای درمان آن تلاش می کنند. عوامل مختلفی باعث‌ ریزش مو می شوند که در ادامه مطلب می خواهیم شما را با دلایل ریزش مو آشنا کنیم، بنابراین با ما همراه شوید‌.

آشنایی با دلایل ریز مو

یک انسان روزانه صد تار مو از دست می دهد که طبیعی است اما اگر این تعداد بیشتر شود، شما دچار ریزش مو هستید. عوامل مختلفی مانند: ژنتیک، پرتوودرمانی، کمبود مواد مغذی، استرس و اضطراب و… می تواند باعث ریزش مو شود.

موهای چرب

در پوست سر غده های مختلفی وجود دارند که افزایش ترشحات این غدد، می تواند باعث افزایش چربی در موی سر شود‌. چربی بیش از حد می تواند به مو و پوست سر آسیب بزند و باعث‌ افزایش ریزش مو شود. به همین دلیل باید از شامپویی استفاده کنید که چربی مو‌ و کف سر را کنترل کند.

آشنایی با دلایل ریزش مو

دلایل ژنتیکی

یکی از دلایل ریزش مو ژنتیک است و برخی افراد به صورت ژنتیکی دچار ریزش مو می شوند. این عامل با افزایش سن در افراد بیشتر می شود و ریزش موی آنها افزایش پیدا می کند.
ریزش مو ژنتیکی بسیار شایع است و به عنوان طاسی نیز شناخته می شود‌.

پیشنهاد مطالعه: هزینه کاشت مو

تغییرات هورمونی

میزان هورمون های بدن در شرایط مختلف متفاوت است و یکی از دلایل ریزش مو، تغییرات هورمونی است. تغییرات هورمونی می تواند باعث ریزش مو شود و ریزش مو را به صورت دائم یا موقت، افزایش دهد. به طور مثال بانوان در دوران بارداری، زایمان، دوران یائسگی و.. به دلیل تغییرات هورمونی، دچار ریزش مو می شوند.

طاسی با الگوی مردانه

طاسی سر در مردان بیشتر از زنان دیده می شود و این ریزش مو به عوامل ژنتیکی و ژن های مردانه وابسته است. ژن های طاسی مو‌ در مردان غالب تر است و هورمون های مردانه نقش بسیار زیادی در افزایش ریزش مو دارند.

داروها و مکمل ها

مصرف برخی داروها و مکمل ها می تواند باعث افزایش ریزش مو شوند. برای مثال؛ داروهای ضد افسردگی، درمان سرطان، بیماری های قلبی، فشار خون، نقرس و…. ریزش مو را افزایش می دهند.
کمبود پروتئین
پروتئین نقش اساسی در فعالیت های بدن و رشد مو دارد. کمبود پروتئین یکی از دلایل ریزش مو است که می تواند مشکلات دیگر را نیز، در بدن ایجاد کند.

ریزش مو بر اثر استرس

استرس

یکی دیگر از دلایل ریزش مو استرس بیش از حد است. زمانی که استرس دارید هورمون های خاصی در بدن ترشح می شود و فعالیت بدن تغییر می کند. جالب است بدانید که استرس باعث ایجاد تنش در بدن می شود و ریزش مو را افزایش می دهد. همچنین استرس می تواند ضخامت مو‌ را کاهش بدهد و آن را نازک کند. اگر علت ریزش مو استرس باشد، می توان آن را درمان کرد و استرس به صورت موقت باعث افزایش ریزش مو می شود‌.

پیشنهاد مطالعه: کاشت مو در تهران

کم خونی فقر آهن

بسیاری از افراد به دلیل فقر آهن دچار کم خونی می شوند، این افراد معمولاً موهای نازک و شکننده ای دارند. یکی از شایع ترین علائم کم خونی و کمبود آهن ریزش مو است. هنگامی که بدن دچار کم خونی و کمبود آهن شود، مواد مغذی به خوبی در بدن جذب نمی شوند. که در نتیجه باعث ریزش مو و خستگی در بدن می شود. برای جلوگیری از ریزش مو پیشنهاد می کنیم از مواد غذایی که سرشار از آهن هستند، تغذیه کنید و با مشورت پزشک خود قرص آهن یا مکمل مصرف کنید.

کم کاری تیروئید

یکی دیگر از دلایل ریزش مو کم کاری تیروئید است، این غده هورمون های تیروئیدی را ترشح می کند که روی رشد موها و بدن تاثیر دارند. زمانی که عملکرد غده تیروئید دچار اختلال می شود میزان رشد مو تغییر می کند و این هورمون ها روی پوست سر، ابرو و موهای بدن موثر هستند. زمانی که هورمون های تیروئید به اندازه کافی تولید شوند، ریزش مو متوقف می شود و موهای سر قوی تر می شوند.

عفونت پوست سر

زمانی که پوست سر دچار عفونت و التهاب شود رشد مو و فولیکول ها نیز دچار اختلال می شود. عفونت پوست سر یکی از
دلایل ریزش مو است که شایع ترین نوع آن، عفونت قارچی است. عفونت قارچی آسیب زیادی به پوست و مو وارد می کند، این قارچ‌ها می توانند روی بافت‌های مرده مو زندگی کنند و به سرعت روی سر پخش می شوند. برای درمان عفونت و درمان ریزش مو، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

نقص های ایمنی بدن

در برخی موارد ممکن است که سیستم ایمنی بدن دچار نقص و اشتباه شود و به فولیکول های سالم مو حمله کند. حمله به فولیکول های مو باعث ریزش مو در آن ناحیه می شود و یکی از دلایل ریزش مو محسوب می شود.

بارداری و زایمان

در دوران بارداری و زایمان میزان هورمون های بدن تغییر می کند و روی رشد مو تاثیر می گذارند. در دوران بارداری ضخامت و تراکم موی زنان افزایش پیدا می کند و پس از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی، دچار ریزش مو می شوند.

دلایل ریزش مو در زنان

سندرم تخمدان پلی کیستیک

این بیماری روی هورمون های بدن تأثیر می گذارد و باعث افزایش ریزش مو می شود.

پیشنهاد مطالعه: کاشت مو برای زنان

سطح کلسترول بالا در خون

طبق تحقیقات علمی میزان کلسترول در ریزش مو تاثیر دارد و اگر کلسترول خون بالاتر از حد نرمال خود باشد، دچار ریزش مو می شوید.

کمبود ویتامین A در بدن

ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری برای بدن محسوب می شود و کمبود آن می تواند، عملکرد بدن را مختل کند. یکی از عوارض کمبود ویتامین A، ریزش مو است و افرادی که ویتامین آ به اندازه کافی مصرف نمی کنند دچار ریزش مو می شوند.

شیمی درمانی و پرتودرمانی

تقریباً همه می داند افرادی که دچار سرطان می شوند، در روند شیمی درمانی و پرتو درمانی موهای خود را از دست می دهند.
هنگام شیمی درمانی و پرتو درمانی به سلول های بدن آسیب وارد می شود و موها شروع به ریزش می کنند.‌

چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟

برای درمان ریزش مو در مرحله اول حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی پوست سر و شرایط بدنتان، دلیل ریزش مو را تشخیص دهد. سپس پزشک با توجه به دلایل ریزش مو، روش درمان شما را مشخص می کند و داروهای لازم را تجویز می کند. کلینیک فیبو با استفاده از بهترین تجهیزات و با در اختیار داشتن بهترین متخصصین در زمینه درمان ریزش موی سر و کاشت مو، شما را از مشاوره رایگان تا مشاهده نتیجه و پشتیبانی بعد از درمان همراهی می کند.

نویسنده: دکتر محمد مسعود منصوری

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button